Presenteras av DB Schenker
Sjö-SES - DB Schenker
Foto: DB Schenker

Har hanterat över 60 000 TEUs med smart godspendel

Tillsammans med Jula startade DB Schenker under 2013 Skaraborg Eco Shuttle som med tåg fraktar gods till och från Göteborgs Hamn och Falköping. Nu fortsätter satsningen för att utveckla lösningen.

DB Schenker logo

Allt startade med Jula som varit kund till DB Schenker under många år inom sjöfrakt. Skaraföretaget växte snabbt och behövde hitta en bättre lösning för importen som gick från Göteborgs Hamn till centrallagret i Skara på lastbil.

Det var på sikt en ohållbar situation både när det gällde trafiken och miljön. Tillsammans med DB Schenker och Falköpings kommun arbetade man fram en lösning där en kombiterminal etablerades i Falköping. Kombiterminalen är numera en del av Skaraborg Logistic Center vilket är ett konceptnamn för alla logistiksatsningar i Falköping.

– Den här lösningen gör oss unika på marknaden. Jag vet inte om någon annan leverantör som har en sådan helintegrerad lösning med pre-carriage via järnväg, förklarar Niclas Anderson, Ocean Export Manager på DB Schenker.

Niclas & Christopher - DB Schenker
Niclas Andersson och Christopher Bredberg. Foto: DB Schenker

Skaraborg Eco Shuttle

Tåget lastas i Göteborgs Hamn med containrar och körs till kombiterminalen i Falköping. Sedan fraktas de vidare med lastbil runt om i Skaraborgsregionen. På motsvarande sätt hämtas exportgods in till Falköping för transport med tåget till Göteborgs hamn.

Godspendeln har idag fasta slottider i hamnen och dagliga avgångar med kapacitet för 86 TEUs per dag i båda riktningarna.

– Tack vare fasta slottider i hamnen riskerar vi inte att fastna i köer. Det gjorde till exempel att vi var relativt förskonade från problem under hamnkrisen under 2017, säger Christopher Bredberg, Operations & Intermodal Manager på DB Schenker.

Lösningen är dessutom väldigt positiv ur miljöperspektivet med i snitt 97 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med lastbilstransport. Resterande del klimatkompenseras vilket gör lösningen 100 procent klimatneutral. Upplägget sparar dessutom tusentals lastbilstransporter varje år, vilket gör att även trafiksituationen förbättras.

Fortsätter utveckla lösningen

Resultatet har enligt Christopher blivit riktigt bra och kunderna är mycket nöjda med upplägget. Idag använder även Mio godspendeln för sin import till centrallagret i Tibro och Swedish Match för sin export från tillverkningen i Tidaholm.

– Vi passerade i somras 60 000 hanterade TEUs. Det är riktigt roligt och vi arbetar nu för att utveckla Skaraborg Eco Shuttle och få in fler kunder, säger Christopher.

Fokus ligger framförallt på att få in fler exportkunder för förbättra balansen i godsflödet och utnyttja de importcontainers som annars fraktas tillbaka tomma till hamnen. Parallellt med detta så arbetar DB Schenker med att införa flera tågavgångar för att möta ökad efterfrågan.

Från och med början av februari 2019 ökar DB Schenker antalet avgångar med ytterligare en till totalt sex avgångar per vecka. På dbschenker.se finns mer information om både Skaraborg Eco Shuttle och företagets sjöfraktslösningar.