Multidocker - Lasthantering
Med MultiDocker kan man öka effektivitet i lasthantering och logistik för stål- och skogindustrin.

Effektivisera er lasthantering med MultiDocker

FordonMultiDocker är ett bolag som grundades för drygt 15 år sedan av Österströms Rederi som ville öka effektiviteten i lasthantering och logistik för stål- och skogindustrin i Skandinavien. Lösningen blev maskinen MultiDocker med Caterpillar-komponenter som bas.

MultiDocker grundades för att Percy Österström och hans kollegor ville effektivisera för stål- och skogindustrin och däri korta ledtider och sänka kostnader. Till skillnad från de flesta av MultiDockers konkurrenter var de själva användare och visste exakt vad som behövdes. Genom åren har företaget fortsatt att utveckla produkter och utökat sin portfölj.

– Vi utvecklade inte MultiDocker CH för att tjäna pengar utan för oss själva då vi behövde en effektivare maskin som kunde göra jobbet, förklarar Percy.

Expanderar mot Brasilien

Multidocker CH
Sedan några år tillbaka är MultiDocker även verksamma i Brasilien där skogsindustrin växer.

Idag är MultiDocker framförallt verksamma i Europa men sedan några år tillbaka även börjat arbeta i Brasilien där skogsindustrin växer. I takt med att arbetskraftkostnaderna ökar, ökar även motivationen att sätta in effektivare maskiner. För att hitta ett företags behov studerar Multidocker flöden och mäter tider, bevakar processen och föreslår därefter hur kunden kan effektivisera de olika leden.

– MultiDocker CH består till stor del av Caterpillar-komponenter och i tillägg MD:s koncept och teknik och levereras ute hos kunderna med stöd av återförsäljare. Denne har sedan ansvar för underhåll och att förse maskinerna med reservdelar. På detta sätt kan vi säkra en kvalitativ eftermarknad globalt, trots att vi som företag är relativt små i en nischad bransch, förklarar Percy.

MultiDocker är ett litet bolag som växt väldigt snabbt, något som enligt Percy beror på att de gett sig ut från hemmamarknaden i Europa till Brasilien, Indonesien och USA. Sverige har även ett gott rykte ute i världen. Percy utvecklar:

– Sedan vi lanserade MultiDocker CH har vi utökat vår portfölj och idag finns maskinen i flera olika storlekar. Man mäter dem i vikt och vi har från 40-140 tons maskiner som har olika kapacitet och räckvidd.

Drivs av miljövänliga e-power

Till maskinerna har MultiDocker utvecklat en elmotor, e-power, som ersätter dieselmotorn. I Europa är detta extra betydande med tanke på vårt miljöfokus och livscykelkostnad. I Brasilien producerar några kunder egen elkraft, förklarar Percy, vilket utöver miljöeffekten skapar ett otroligt konkurrenskraftig kostnad.

Satsar på hybridlösningar

Multidocker - Hybridmaskin
Just nu satsar MultiDocker mycket på nya hybridlösningar för deras maskiner.

Vi är ett relativt litet bolag för var att vara så globala i världen. Därför vill MultiDocker löpande utveckla MultiDocker CH så att den följer utvecklingen och hela tiden blir effektivare. Målet är att enligt måttstocken kunna lyfta fler ton per timma per förbrukad energienhet.

– Just nu satsar vi mycket på nya hybridlösningar för våra maskiner. Vi har bland annat ingått ett samarbete med SSAB som ska bidra med deras bästa stål för att vi ska kunna göra armen lättare på MultiDocker CH. Genom att ha mindre stålinnehåll kan man lyfta mer nyttolast, avslutar Percy.

www.multidocker.com kan du läsa mer om standardmaskinen MultiDocker CH och hur stål- och skogindustrin med denna kan öka effektiviteten i lasthantering och logistik.

Redaktionen
redaktionen@tematransport.se