Presenteras av Port of Kokkola
Port of Kokkola - hangar
Hangarbilden: Hamnen har Nordens enda allvädersterminal för maximalt antal lastningsdagar. Foto Port of Kokkola

Nu blir det enklare att frakta mellan öst och väst

Den finska hamnen Port of Kokkola, också känd som Karleby Hamn, fortsätter satsa på förbättrade fraktmöjligheter mellan öst och väst. Nu erbjuder hamnen en helhetslösning för logistik, långt in i Ryssland och tillbaka.

Port of Kokkola är idag Finlands tredje största hamn och störst på råmaterial och gruvgods, speciellt från Ryssland. 2018 påbörjades en farledsfördjupning som i kombination med en satsning på fler uppställningsytor och maskiner beräknas kunna mångdubbla lastkapaciteten år 2020, men hamnens ambitioner slutar inte där.

– Vi lägger ned otroligt mycket resurser på att vara fortsatt konkurrenskraftiga och nu har vi tagit steget långt utanför normal hamnverksamhet. Sedan årsskiftet kan vi nämligen erbjuda logistikservice på exempelvis sträckan Sibirien – Karleby, inklusive last till eller från fartyget, berättar Torbjörn Witting, vd för Port of Kokkola.

Helhetslösning öst-väst

Port of Kokkola - järnvägstransporter
Port of Kokkola har både godshantering i hamn och logistiklösningar mellan Karleby och Ryssland. Foto: Port of Kokkola

Hamnen har investerat i en logistisk helhetslösning med stort fokus på järnvägstransporter, inte bara inom Finland utan till finsk-ryska gränsen och långt in i Ryssland. Den nya verksamheten innebär bland annat koordineringsansvar för över tusen järnvägsvagnar mellan Sibirien och Karleby.

– Vi pratar stora mängder gods här, panamamängder, kanske 70 ton varor per fartyg ungefär som ska hanteras på väg och järnväg gällande både tull och spedition. I praktiken så tar vi hand om allt som har med logistik att göra på hela sträckan, förklarar Torbjörn.

Satsningen har förberetts under tre år och har bland annat inneburit flera nyanställningar, samtidigt som mycket utförs tillsammans med olika partners på sträckorna. Målet har varit att säkra goda transportförbindelser genom att skapa samarbeten och win-win-lösningar.

– Allt har gått ypperligt så här långt. Våra kunder och samarbetspartners har varit jättenöjda och vi tycker själva också att vi lyckats bra sedan vi körde igång i vintras. Eftersom vi redan är störst på ryskt transitgods var det här på många sätt en naturlig utveckling av vår verksamhet, säger Torbjörn.

Förenklar för svenska industrier

Anledningen till att Port of Kokkola valde att satsa på logistiken in i Ryssland är förutom den naturliga kopplingen med befintlig verksamhet även kundernas uttalade behov. Det kan vara svårt att hitta en prisvärd och säker logistiklösning på en sträcka över landsgränser som kan vara över 5000 kilometer lång.

Den nya lösningen innebär att svenska industrier eller handelsföretag kan kontakta hamnen direkt för att lösa hela sitt logistikflöde långt in i Finland eller Ryssland på ett mer kostnadseffektivt sätt. På portofkokkola.fi finns mer information om hamnen, logistiklösningar och kontaktuppgifter.