EvoBus - vid årets persontrafikmässa
På persontraffikmässan i Älvsjö som ägde rum 28-30 oktober, visade EvoBus upp några av de nyaste bussarna.

Daimler satsar på nya premiumbussar

FordonIdag är EvoBus en världsledande tillverkare av bussar med varumärkena Mercedes-Benz och Setra. På årets persontrafikmässa väckte de två nyheterna Tourismo K och Topclass S431DT stor uppmärksamhet.

EvoBus har sedan 1997 varit en del av Daimler AG. Vi pratade med marknad- och kommunikationsansvarige Anders Selvander om mässan, deras premiumbussar och företagets fokus på sitt framgångsrika eftermarknadssystem.

Nyheter på mässan

Mercedes-Benz Tourismo K
Nya Mercedes-Benz Tourismo K

På persontrafikmässan i Älvsjö som ägde rum 28-30 oktober, visade EvoBus upp några av de nyaste bussarna. Mercedes-Benz presenterade Tourismo K, en uppdatering av tidigare Tourismo som är Sveriges mest sålda turistbuss.

Setra väckte uppmärksamhet med sin nya variant av dubbeldäckare, Topclass S431DT. Modellen hade en utökad takhöjd till 4,2 meter, med avsikten att man ska kunna stå upprätt på båda plan. Standardhöjd för en dubbeldäckare ligger vanligtvis på 4 meter.

Kvalitet, bränslesnålhet och hållbarhet

Alla EvoBus bussar tillverkas i Tyskland, med undantag för ett fåtal modeller. Viktigt för EvoBus är att prioritera bussarnas kvalitet, bränslesnålhet och hållbarhet. Därför är all teknik som applicerats på bussarna väl utprövad på bland annat personbilar och lastbilar.

Setra S431 DT
Nya Setra S431 DT

EvoBus tillverkar allt från turist och linjetraffik till skolbussar och minibussar. Företaget satsar mycket på komfort och trots sin bredd ligger generellt sett alla inom premiumsegmentet.

Det är en trygghet för kunderna att det inte är ett experiment man köper utan beprövad teknik. Det är vårt vapen mot en del andra i branschen när det kommer nya lösningar från andra delar av världen, berättar Anders och fortsätter:

Vi vinner inte på att vi säljer de billigaste bussarna i inköp, utan det är en långsiktig totalkostnad som är väsentlig. Premiumsegmentet satsar på kvalitetskänsla och hållbarhet genom hela bussens livslängd, samt att resenärer ska sitta bekvämt, kunna arbeta och ha bra nätverksuppkoppling.

Prioriterar sin eftermarknad

På EvoBus tycker man att kundservice är avgörande, och satsar därför mycket på sin eftermarknad. Varumärke som ansvarar för deras eftermarknadsdel är OMNIplus. De erbjuder kunderna support, service vid reparationer samt ansvarar för bussarnas garantier.

OMNIplus har sitt huvudkontor i Vetlanda, med cirka 12 servicepartners runt om i hela Sverige. Det finns även ett stort etablerat servicenätverk över hela Europa.

Att sälja en buss är starten på en kundrelation medan den stora utmaningen ligger i att bygga en långsiktig relation. Därför är det viktigt för oss att tillgodo kunderna med en stark eftermarknad. Vi har en teknisk kundtjänst som man kan ringa dygnet runt om man får problem med bussen. För oss är detta en viktig konkurrensfördel då det är mycket uppskattat av kunderna, berättar Anders.

Under 2015 kommer EvoBus att släppa en del nyheter kring bränslelösningar där fokus ligger på en miljövänliga strategi. På www.setra.se, www.mercedes-benz.se och www.omniplus.se kan du läsa mer om företagets varumärken.

Redaktionen
redaktionen@tematransport.se