Presenteras av Port of Kokkola

Klart för farledsfördjupning för hamnen i Karleby

Det har tagit många år av planering och förhandlingar, men nu har startskottet äntligen gått för farledsfördjupningen in till Port of Kokkola. Hamnen kommer därmed kunna ta emot skepp på upp till 80 000 ton redan år 2020.

Vi har tidigare rapporterat om de stora satsningar som Port of Kokkola, mera känt som Karleby Hamn har initierat de senaste åren. Satsningar som inkluderar nya hamnområden, ny utrustning och en farledsfördjupning in från Bottniska viken. Den senare har haft en lång planeringsprocess bakom sig, men nu är man äntligen igång med arbetet.

– Vi har jobbat med förberedelserna för det här i nästan 10 år och fick klartecken från staten i augusti förra året. Sedan dess har vi jobbat stenhårt med att få igång själva muddringen. Nu har vi precis haft startmöte, berättar Torbjörn Witting, vd för Port of Kokkola.

Ambitiöst projekt

Farledsfördjupningen på en meter innebär att fartyg med 80 000 ton last kommer kunna gå genom hela Kvarken in i hamnen. Muddringsmassorna kommer användas för att bygga ut hamnområdet med över 20 hektar och fokus ligger på Karlebys djuphamn.

– Vi ska utöka Silverstenshamnen och utveckla en ny terminal där. Steg ett blir klart den här månaden, men till resten av utbyggningen behöver vi muddringsmassorna. De kommer också användas för att skapa nya vallar och förbättra befintliga, förklarar Torbjörn.

Farledsfördjupningen beräknas vara driftklar och godkänd 30 september 2020. Entreprenörer för muddringsarbetet och de stora hamnsatsningarna blir Vasa Dredging och holländska Van Oord som tillsammans har över 100 års erfarenhet.

Fruktsamma investeringar

Port of Kokkola - fartyg
Panamax-fartyg av det här slaget besöker hamnen 50-70 gång per år. Foto: Port of Kokkola

Trots att farledsfördjupningen och utökningen av hamnen ligger ett par år bort har Port of Kokkola redan gjort flera investeringar i nya kranar och transportörer som ska kunna hantera större fartyg och en ökad belastning. Något som visat sig vara klokt då man ökat sin trafik med 12 procent bara i år.

– Veckotrafiken med containers har ökat och vi har även fått fler bulkfartyg. Vi hade inte klarat det om det inte varit för den nya utrustningen vi införskaffade som gör att vi kan ligga på 8-9 miljoner ton hantering per år, säger Torbjörn.

Gensvaret från hamnens kunder har varit mycket positivt och man ser fram emot att kunna skeppa större fartyg via Port of Kokkola och Torbjörn hoppas att även svensk gruvnäring ska få upp ögonen för de nya möjligheterna. Läs mer om Port of Kokkola och följ utvecklingen via webcam på portofkokkola.fi.