Presenteras av Port of Kalajoki
Port of Kalajoki
Foto: Port of Kalajoki

Finlands främsta virkeshamn fortsätter att växa

Virkeshamnen Port of Kalajoki är idag den främsta i Finland med en stabilt växande export och import. Med nära 60 sågverk som främsta kunder skeppar hamnen idag virkestransporter till och från Norra Afrika med Egypten och Marocko som främsta länder.

Port of Kalajoki logo

Port of Kalajoki är Finlands tredje största virkeshamn och med en stabil tillväxt sedan starten är den idag störst i Bottenvikenområdet. Hamnens strategiska placeringen vid Bottniska viken som är en del av Östersjön varit ett idealiskt läge för verksamheten med god tillgänglighet från väg 8 och 27.

Som ett resultat av det gynnsamma läget har virke varit hamnens huvudverksamhet sedan starten 1964. Utveckling av hamnen i sin nuvarande plats började i slutet av 1950-talet och under de senaste 40 åren hamnens tillväxt ökat ytterligare.

– Vi är en liten hamn men vår linjetrafik har växt med cirka 9 procent årligen de senaste 10 åren, säger Pauli Sarpola på Port of Kalajoki.

Satsar på utökning

Port of Kalajoki flygfoto
Foto: Port of Kalajoki

Jämfört med samma period i fjol har Port of Kalajokis linjetrafik ökat med 6,5 procent då man exporterat 3 500 ton sågspån och importerat 170 000 ton. Pauli förklarar att trots att exporten utgör majoriteten av transporterna så växer hamnens import snabbt med 40 procent ökning jämfört med i fjol.

– Vi vill fortsätta denna årliga tillväxt och ser hela tiden till hur vi ska kunna serva vår kunder bättre. Idag finns det exempelvis ett stort turistcenter i närheten av hamnen, Kalajoki Visitor Centre, och för att öka turismen till området hade vi exempelvis kunnat utöka med passagerartrafik runt om i Finland. Framöver ska det också etableras ett marincenter vilket kommer öka turismen ytterligare. Detta vill vi gärna ta del av, säger Pauli.

Störst inom virkestransporter

Port of Kalajoki har genom åren nått stora exportframgångar och idag skeppar hamnen främst till Egypten och Marocko i Norra Afrika. Virke från nordiska länder som Sverige och Finland är kända för hög kvalitet och med ett stort antal sågverk och stora skogsmarker kan de nordiska länderna även hålla rimliga priser.

– Inom hela Norden finns en lång historia av jordbruk och något som växer allt mer idag är samarbeten mellan de nordiska länderna. Framöver ser jag stor potential i att organisera fler gemensamma transporter mellan Sverige och Finland, avslutar Pauli.

portofkalajoki.fi finns mer information om Port of Kalajoki och hamnens styrka inom virkestransporter till Egypten, Norra Afrika och Marocko.