Presenteras av Modulsystem
Modulsystem - biljettsystem
Foto: Modulsystem

Kontokortet kan vara lösningen för framtidens kollektivtrafik

Inte nog med att de har ansvaret för driften av ett flertal viktiga system åt SJ och SL. Under de senaste åren har Modulsystem också förberett tekniken bakom ett system som skulle kunna revolutionera hela den svenska kollektivtrafiken. Nu väntar de bara på att få ta det i bruk.

Sedan mer än 30 år arbetar Modulsystem med betal- och biljettsystem för parkering och kollektivtrafik. Nu vill de bli företaget som knyter ihop landets olika biljettsystem för kollektivtrafik. Visionen är att resenärer snart ska kunna använda samma kort för att köpa och validera sin biljett var som helst i Sverige. Och det kortet bär de allra flesta av oss runt i plånboken redan idag.

Ett kort som väver ihop systemet

Modulsystem - tunnelbanespärr
Foto: Modulsystem

– Dagens olika betalsystem är baserade på kontaktlösa kort. Det vill säga kort som man bara håller upp framför en läsare när man startar sin resa. Samma teknik får nu de flesta i sina vanliga betalkort. Vi ser det som ett logiskt steg att använda de nya korten för att väva ihop alla betalsystem, säger Torbjörn Henryson, marknadsdirektör på Modulsystem.

Tekniken används redan bland annat i Storbritannien och i Tjeckien. Där gör det nya systemet det också möjligt att till exempel ha ett 30-dagarskort digitalt ”i molnet”. Kontokortet fungerar då bara som en identifiering för systemet som automatiskt kollar så att det finns en giltig biljett kopplat till kortet. Allt detta sker på ett ögonblick för en smidig resa.

Kunskapen finns redan idag

– Jag är säker på att politikerna och trafikhuvudmännen kommer att inse att det är det de kontaktlösa kontokorten som alla har i plånboken som är framtidens lösning. Och när de är mogna för den nya tekniken är vi väl rustade att genomföra den. Vi skulle kunna göra det redan idag, säger Torbjörn Henryson.

Det är inte många företag som klarar att genomföra ett nytt betalsystem. I den här branschen krävs en lång rad certifieringar och godkännande för att få arbeta med chipkort och hantera kontokortsdata. Modulsystem har alla sådana tillstånd, och man hoppas inom kort kunna locka nya grupper till kollektivtrafiken med framtidens biljettsystem.

– Tänk bara på den inbitne bilisten som bara åker kollektivt när han ska lämna bilen på service. Om betalupplevelsen då blir positiv så kanske bilisten blir en då-och-då-resenär i kollektivtrafiken, som sedan kan utvecklas till en inbiten pendlare. Men då måste det bli enklare att ta första steget, avslutar Torbjörn Henryson.

www.modulsystem.se finns mycket att läsa om företaget som är dedikerat åt att göra det enklare för människor i rörelse.