Presenteras av Vuorsola

Så fraktades BillerudKorsnäs 162 ton tunga yankeecylinder

Den enorma transporten färdades 300 kilometer genom Finland och Sverige och korsade ett hav på resan från Valkeakoski till fabriken i Skärblacka. Transporten som har uppmärksammats i båda länders medier hanterades av finska Vuorsola.

Den begagnade yankeecylindern på 162 ton tillverkades i Sverige och exporterades till Finland på 80-talet. Nu skulle den bli den enskilt största delen till BillerudKorsnäs nya pappersmaskin i Skärblacka utanför Norrköping. För att flytta den från Valkeakoski tog man hjälp av finska Vuorsola som har lång erfarenhet av krävande specialtransporter.

– Vi hade väldigt många stora och tunga transporter förra året, men det här var definitivt vår största utmaning. Över 100 personer från både Sverige och Finland var involverade, säger Elina Hassinen, transport- och projektledare på Vuorsola.

Lång och krävande resa

Vuorsola - Mercedes-Benz Actros
Vid transporten fick man modifiera vägarna för att klara kurvor och rondeller. Foto: Vuorsola

Transporten som ägde rum i juni 2017 krävde mycket planering och koordinering. Cylindern i sig hade måtten 10,0 x 7,14 x 7,14 meter och vägde hela 162 ton. Med fordon och släp blev det ett 34 meter långt ekipage som var 8 meter högt och vägde över 240 ton.

– Med de här dimensionerna och vikten var det utmanande att hitta bästa rutten. Vi fick bredda vägar, köra över rondeller, ta bort kablar och schemalägga elavbrott. Träd kapades och vajrarna på E4:an fick plockas bort, likaså skyltar och trafikljus, berättar Elina.

Yankeecylindern transporterades först de 20 milen från Valkeakoski till hamnen i Björneborg vilket tog tre nätter. Därefter lastades cylindern om för två dagars transport på pråm till Norrköping. Från hamnen i Norrköping väntade sedan ytterligare 10 mil, en natt och en halv dag innan man anlände i Skärblacka. Totalt tog transporten nästan två veckor.

– Någon trodde vi var vilsna när vi inte tog den direkta rutten från Norrköping, men det kan man sällan göra när man ska transportera saker i den här storleken. Vi försökte också köra mestadels på natten för att störa så lite som möjligt, förklarar Elina.

Framgångsrikt projekt

Tack vare minutiös planering, god ingenjörskonst och organisation kunde transporten genomföras utan större problem. Alla vägjusteringar gjordes enligt schema, inklusive återställandet och cylindern anlände till Skärblacka vid utsatt tid.

– Fabrikschefen ringde till och med upp mig personligen för att tacka. De hade varit lite oroliga eftersom det inte är så vanligt med den här sortens transporter i Sverige, men var väldigt nöjda med resultatet, avslutar Elina.

Vuorsola genomför specialtransporter som den här över hela världen och hanterar transporter till Sverige nästan varje vecka. På företagets webbsida finns mer information om specialtransporter och på deras YouTube-kanal finns fler videor från tidigare projekt.