Hem Taggar Europaspåret

Europaspåret

video

Vill möjliggöra ökad godstågstrafik till Europa

Klimatmål och stora infrastruktursatsningar på kontinenten skapar behov och möjligheter för utökad tågtrafik till och från Sverige. Landskrona stad vill lösa både gods- och persontransporterna med Europaspåret. Många nya satsningar på fjärr-, natt- och regionaltåg är på gång i Öresundsområdet och det kommer snart bli trångt på järnvägsspåren. Samtidigt spås den nya Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark kunna fördubbla godstrafiken över Öresundsbron. Om den får plats. – Fehmarn Bält-förbindelsen skapar stora möjligheter för godstrafiken, men bara om man har möjlighet att utnyttja den. Det är ett enormt stort infrastrukturprojekt som vi skulle kunna dra stor nytta av om vi satsar på järnvägen och löser flaskhalsen över Öresund, säger Hanne Skak Jensen, kommunikatör för Europaspåret. Den enda lösningen för godstrafik Idag vill man...
video

Vill se helhetslösning för tågtrafiken över Öresund

Fehmarn Bält-förbindelsen beräknas stå klar om knappt 10 år. Fortfarande finns ingen plan för att ta hand om både godstrafik och persontransport som beräknas öka markant, men det vill Landskrona stad ändra på med förslaget Europaspåret. Fehmarn Bält-förbindelsen beräknas korta ner restiden mellan Hamburg och Köpenhamn till två och en halv timme. Den spås fördubbla godstransporterna och man beräknar dessutom att ytterligare 2000 personer kommer resa över Öresund. Det kan öppna upp enorma möjligheter för Sverige, men bara om man kan ta hand om den ökade trafiken över Öresundsbron som redan idag är hårt ansatt. Det betyder att bron blir en flaskhals för tågtrafiken och Öresundsregionens utveckling vilket Landskrona stad vill belysa. Problem som måste lösas Christian Alexandersson som är stadsdirektör på...
video

Ny tågförbindelse ska knyta Sverige närmare kontinenten

Europaspåret, så kallas en planerad fast tågförbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn. Den skulle innebära en lösning på kapacitetsbrist för godstrafik till kontinenten och samtidigt erbjuda tågresenärer en snabbare resa ut i Europa. Öresundsbron är idag den enda passagen för tågtrafik från Sverige till Danmark och vidare ut i Europa. Det ökande tryck från både godstrafik och passagerartåg gör att Öresund redan idag börjar bli en flaskhals i tågtrafiken, och än värre väntas det bli i framtiden. Säkrad kapacitet för godstrafik En fast förbindelse mellan Tyskland och Danmark, den så kallade Fehmarn Bält-förbindelsen är redan på gång, och när den väl står klar kommer trycket på Öresundsbron öka ytterligare. Då spås en 80-procentig ökning av godstransporter. Det är i ljuset av detta som...