Hem Taggar Port of Kokkola

Port of Kokkola

Port of Kokkola

Finska hamnens framgångssaga ger goda fraktmöjligheter i öst

Port of Kokkola, också känd som Karleby Hamn, är den tredje största hamnen för import och export i Finland och störst på ryska varor. Hamnen används av många svenska industrier och storsatsar nu för att kunna erbjuda ännu bättre fraktmöjligheter. Mitt emot Umeå ligger Finlands största hamn för råmaterial och gruvgods, Port of Kokkola. Hög kapacitet och ett strategiskt läge ger bra möjligheter för svenska industrier som vill frakta gods till och från Finland och Ryssland. Hög kapacitet och svenska intressen Som Panamax-hamn kan Port of Kokkola ta in stora fartyg med upp till 75 000 ton last, vilket är mycket ovanligt i finska hamnar. De senaste årens investeringar har utökat området från en till tre hamnar vilket gett ökad lastkapacitet. –...
Port of Kokkola - Hamn

Nu fördjupar finska staten Port of Kokkola

Finska Port of Kokkola har haft sekel av stabil tillväxt och nu har staten beslutat att fördjupa fartleden. Med en extra meter kommer det bli möjligt att ta emot fullastade Panamaxfartyg och till följd öka hamnens konkurrenskraft. Port of Kokkola, i Sverige känd som Karleby hamn, har under de senaste 10 åren satsat hundratals miljoner på hamnens utbyggnad. Med tre hamnar och ett väl utvecklat järnvägsnät har de äntligen fått grönt ljus från staten att ta nästa steg. Från halv till full last Den frodande hamnen har länge kunnat ta emot stora fartyg såsom Panamax men endast med dellast då hamnens 13 meter varit för grunt för att lasta fullt. I september 2017 beslutade dock finska staten att fördjupa farleden från 13...
Port of Kokkola - hamnar

Sekel av stabil tillväxt för finska Port of Kokkola

Tack vare långsiktiga satsningar har Port of Kokkola haft en stark tillväxt under de senaste 10 åren. Under 2016 låg ökningen på 17 procent och inför 2017 ser man redan nu positiva siffror. Med närmare två sekel av verksamhet har Port of Kokkola hunnit etablera sig som en av Finlands största hamnar. Med tre hamnar och ett välutvecklat järnvägsnät har man haft en stabil tillväxt vilket fjolårets siffror är ett tydligt exempel på. Vi fick en pratstund med Torbjörn Witting, vd för Port of Kokkola, som berättar mer om framtiden: - Vi är ingen nykomling som hamn men i takt med vår stabila tillväxt så fortsätter vi bygga ut och expandera hamnens verksamhet. Arbetar långsiktigt Med mål att alltid vara konkurrenskraftiga på marknaden...
Port of Kokkola - hamnar

Stark tillväxt för progressiv hamn i Österbotten

Port of Kokkola är i stark utveckling och har de senaste 10 åren satsat hundratals miljoner i utbyggnaden av hamnen. Med tre hamnar och ett väl utvecklat järnvägsnät satsar de nu för att ta nästa steg. Port of Kokkola är en av Finlands största hamnar och har en 191 år lång historia. Hamnen som ligger i Karleby, Österbotten, skiljer sig från svenska hamnar då man är en så kallad “tool port”. Det innebär att man inte bara investerar i själva hamnen utan också i lagerbyggnader, kranar och terminaler. Bulktransporter för gruvindustrin Gruvindustrin är Port of Kokkolas viktigaste kundsegment och med det arbetar man på tre fronter. Sett till antal ton är det största marknadsområdet den ryska gruvindustrin som transporterar råmaterial med järnväg...