Nyheter

5 gröna anledningar att välja finska Pori Hamn

Pori Hamn är trafikerad 365 dagar om året och med öppen skärgård isar aldrig hamnen igen. Den 1 maj 2016 var även Pori hamn först i Finland att öppna en LNG-terminal för lagring av flytande naturgas.

Pori Hamn profilerar sig som Finlands gröna energihamn och med ett djup på 15,3 meter kan hamnen ta emot de största capesize-fartygen. Den öppna skärgården skapar även god vinternavigation och möjliggör trafik året runt. Vi fick en pratstund med Sari Virtanen, vd för Pori Hamn, som berättar om de fem främsta anledningarna till att använda Pori Hamn.

1. En grön hamn

Pori Hamn täcker idag över 400 hektar mark- och vattenyta vilket innebär att de har kapacitet att lagra ytterligare fyra miljon ton material årligen. Det gröna fokuset är tydligt och på hamnområdet hittar man två återvinningsstationer samt att LNG-terminalen som installerades i fjol är idag fullt fungerande. Till sommaren kommer även ett offshore-vindkraftverk byggas i hamnen.

– Vi har allt som behövs för att hantera olika bulkmaterial samt möta moderna normer för materialåtervinning. Med flertalet kranar har vi kapacitet att lyfta enheter på upp till 200 ton och hantera bulk upp till 2000 ton i timman, säger Sari. Olika, krävande projekt och laster är mycket vanliga i vår Hamn.

2. God vinternavigation

Vinternavigation är något som traditionellt sett är ganska dyrt men i Pori Hamn är isen inte ett problem eftersom att hamnen inte har någon skärgård. Detta skapar öppet vatten hela vägen till Sverige.

3. Öppen skärgård

Det öppna havet hindrar Pori Hamn från att frysa. Gulf of Bothnia som kommer från inlandet mynnar även ut i hamnen och hjälper till att skapa en ström som drar vattnet utåt. Detta innebär att man kan spara både tid och pengar genom direkt navigation.

4. Djupaste hamnen i Finland

Med ett djup på 15,3 meter kan hamnen ta emot capesize, de största fartygen som passerar Göteborg och åker från Sverige till Danmark. Tack vare sitt djup och strategiska läge har Pori Hamn därmed blivit en nordlig vändpunkt för svenska fraktbolag och med god vinternavigation behöver man aldrig oroa sig för sena leveranser.

5. Alla vägar leder till Pori

Från Pori Hamn är det endast åtta timmar med tåg till ryska gränsen och sex timmar till Sverige med fartyg. Detta skapar ett utmärkt läge för last som ska fraktas från Sverige till Ryssland.

Med frakt som kemikalier och flytande bulk är det desto hårdare regleringar men med den nya LNG-terminalen har processen underlättats ytterligare. Hamnen har också alla tillstånd som behövs för att skapa en snabb och enkel framfart för frakterna.

På portofpori.fi finns mer information om Finlands gröna energihamn och vilka möjligheter som finns för ert fraktbolag.