Självkörande lastbilar – Så ser utvecklingen ut just nu

Något som blir mer och mer vanligt runt om i världen är självkörande bilar. Nästa steg i riktningen kommer definitivt att vara självkörande lastbilar. I den här artikeln kommer vi att gå igenom lite vad gäller självkörande lastbilar – hur långt har man kommit i utvecklingen?

Scania testar självkörande lastbilar i riktig trafik

För ett tag sedan beviljades Scania tillstånd att testa självkörande lastbilar på E4 mellan Jönköping och Södertälje. De självkörande lastbilarna kommer att vara lastade med gods för Scanias produkt och kör autonomt. Man kommer givetvis att övervaka lastbilarna av säkerhetsskäl av en chaufför.

Scania har faktiskt testat tidigare ett par tester på E4, senast i slutet av 2020. Man har även testat självkörande lastbilar för gruvtransporter i Australien, så detta är inget som är helt nytt, Scania har jobbat länge på detta och de självkörande lastbilar kommer att vara en del av framtiden.

När testerna kommer att genomföras ordentligt igen så kommer en provningsingenjör att finnas ombord för att övervaka och samla information som behövs för framtida forskning och utveckling. Scania verkar vara först ut i Europa med att testa självkörande lastbilar och själva tekniken på motorväg.

Efter testerna på E4 mellan Jönköping och Södertälje så planerar man att utöka sträckan mellan Södertälje och Helsingborg. Man berättar även vidare att testerna kommer att göras i andra länder i Europa och även i Kina.

Enligt många experter så har Scania kommit otroligt långt i utveckling och att tekniken kan vara mogen att introduceras för marknaden inom fem år. Det kan dock komma att dröja innan man kan köra självkörande lastbilar i dubbelriktad trafik och i tätort. Det finns fortfarande en del att jobba på när det gäller dessa typer av vägar och miljöer.

Behovet av självkörande lastbilar kommer att öka kraftigt

Enligt många experter runt om i världen så kommer behovet av vägburna transporter att öka kraftigt de kommande åren. Det kommer att bli en nyckel för att kunna hantera stora godsvolymer och samtidigt klara av målen som sätts på klimatet och de eldrivna lastbilarna.

Många företag runt om i världen har förstått detta sedan många år tillbaka och idag jobbar många techbolag på lösningar och forskning vad gäller självkörande lastbilar i trafik.

Satsningen på elvägar och snabba laddningar

Idag bygger även Vattenfall ut laddnätverket InCharge. Man deltar även i flera projekt inom elektrifiering av vägtransporter och vägtransporter utan förare, precis som Scania jobbar med. Idag har man pilotprojekt på Gotland och Arlanda där man introducerar elektriska trådlösa vägar. I Pajala genomför man också vissa projekt för batteridrivna tunga lastbilar.

Satsningen på självkörande lastbilar, elvägar och snabbladdning är stor och bred. Inom ett par år kommer vi se stora förändringar, som är till det positiva i vårt avlånga land. Dessutom är det extra roligt att Sverige ligger i framkant vad gäller dessa satsningar och pilotprojekt.

Trafikverket ingår också i planerna och planerar för en utbyggnad av 3 000 kilometer elväg. Den informationen blev offentlig under oktober 2020. Vi får vänta och se vad som händer med dessa planer, spännande är det i varje fall.

Säkerhetsfrågor måste besvaras först

Alla dessa projekt går inte smärtfritt och det finns fortfarande många tekniska utmaningar som man måste lösa. Man behöver även ändra lagstiftningar och säkerhetsfrågor måste besvaras. Idag kräver självkörande lastbilar mer av den digital infrastrukturen än vad den klarar av idag.

Vi går mot en spännande framtid med självkörande lastbilar och elvägar. Vi får hålla tummarna att Scania, Trafikverket och övriga företag lyckas bra med sin forskning och utveckling. Inom ett par år kan vi se självkörande lastbilar på våra vägar runt om i Sverige.